معرفی روابط عمومی

آشنایی با روابط عمومی

هدف و ماهیت

در يک بررسي که از يک شماره وال استريت ژورنال در مارس 1981 به عمل آمد، نشان داده شد که بيش از 45 خبر از مجموع 188 خبر درج شده در يک شماره اين روزنامه را نقل مستقيم اطلاعيه هاي خبري تشکيل مي داد که از سوي روابط عمومي سازمانها به دفاتر اين روزنامه ارسال شده بود. بررسي عميق تري نشان داد که نويسندگان متون خبرهاي ديگر اين روز و اين شماره نيز به نوعي از همکاري ها و ياري هاي مسؤولين روابط عمومي سازمانها برخوردار بوده اند. اين تحقيق و تحقيقاتي ديگر که در متون رسانه هاي ديگر و چگونگي تهيه اين متون به عمل آمده، ثابت کرده است که رسانه ها براي دستيابي به برخي از اخبار وابسته به همکاري روابط عمومي ها هستند.

البته اين به آن معني نيست که وظيفه روابط عمومي ها تنها تزريق رسانه هاي گروهي مي باشد بلکه از يک قرن پيش، مديريت سازمانها، روابط عمومي را بخش با اهميتي از عناصر مديريت خود مي شناسد که براي جلب پشتيباني گروههاي خارجي و داخلي سازمان، ناگزير به بهره گيري از تکنيک هاي آن هستند و مي پندارند که در شرايط پيچيده اجتماعي، اقتصادي و سياسي کنوني، ادامه و استمرار فعاليتهاي سازمان بدون ياري گرفتن از آن مقدور نيست. در واقع روابط عمومي به معناي امروزين آن بخشي مهم و حياتي از هر سازماني است و کارکنان آن بايد به مهارت دانش هاي بسياري مجهز باشند. از همين رو روابط عمومي به عنوان يکي از دو گرايش رشته علوم ارتباطات در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي کشور تدريس مي شود.

روابط عمومي به معني کنوني آن، شاخه ي مديريت نوين و بازوي ارتباطي مديريت است و آن را بخشي از اجزاء و عناصر مديريت امروزي مي دانند که بر نظريه هاي علمي، شيوه هاي کاربردي و تکنيک هاي معيني استوار است و نوشته ها و متون حرفه اي خاص خويش را دارد و فعاليتها و اقدامات آن با معيارها و ضوابط خاصي سنجيده مي شود و مقررات اخلاقي پذيرفته شده اي نيز براي تشخيص سره از ناسره، رفتارها و کارهاي روابط عمومي وضع شده است که مي بايد به آن عمل گردد.

در يک جمع بندي کلي وظيفه روابط عمومي و مؤسسات به ترتيب زير طبقه بندي مي شود:

  1. اقدامات ارتباطي کارشناسانه، طرح ريزي شده و مستمر جهت انتقال پيام مديريت مؤسسه به گروهها و افرادي که به نحوي براي مؤسسه اهميت دارند.
  2. مراقبت، نظارت، بررسي و شناخت عقايد، نظرات، خواسته ها و گرايشهاي افراد و گروهها در مورد مسائل مربوط به سازمان و ارائه پيشنهادهاي کارشناسانه به مديريت در اين زمينه ها.
  3. بررسي و کشف اثرات اجراي اقدامات مؤسسه بر روي گروهها و تجزيه و تحليل پيش بيني واکنش مردم در هنگام اجراي سياستها و اقدامات مؤسسه و آماده سازي بيشتر اقدامات سازمان.
  4. پيشنهاد جهت تصحيح آن بخش از خط مشي ها، سياستها وروشهايي که در تضاد و تقابل با منافع گروهها و يا عمومي مردم قرار دارد.
    5- کشف و شناخت آن دسته از اقدامات مؤسسه که در جهت منافع همگان است و تبليغ اين اقدامات و محور قرار دادن آنها در متون و پيامهاي ارتباطي – تبليغي.

6- پيشنهاد برنامه ها و روشهاي تازه که هم در جهت منافع و علايق همگان و هم در جهت منافع مؤسسه اند.

7- ايجاد تغييرات موردنظر در دانش، عقايد، گرايشها و رفتار گروههاي داخل و خارج سازمان.

کارشناس خوب روابط عمومي برخلاف ذهنيت عامه مردم سعي در پنهان ساختن اخبار بد ندارد. همچنين وظيفه اش در بسط اطلاعاتي که مستقيماً از سطوح بالاتر سازمان مي گيرد، خلاصه نمي شود. بلکه کارشناس روابط عمومي يک مشاور است که جريان دو طرفه ارتباطي را بين شرکت و مخاطبان آن ميسر مي سازد و بر اين اعتقاد است که رمز موفقيت يک برنامه مؤثر روابط عمومي، قابليت انتقال پيام صحيح از راه صحيح، در زمان مطلوب و به فرد صحيح است. در واقع کارشناس روابط عمومي از يک سو وظيفه آگاه کردن، خبر دادن و مطلع کردن مردم از مقاصد مديريت سازمان را بر دوش دارد و از سوي ديگر مسؤوليت ارائه مشورتهاي کارشناسانه با مديريت مؤسسه در مورد طرز تفکر مردم و گروههاي مورد توجه آن حوزه و تجزيه و تحليل افکار عمومي و بررسي جامعه شناختي گرايشها و طرز تفکرهاي مردم بر عهده او مي باشد.

 وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر

امكان ادامه تحصيل تا مقطع كارشناسي ارشد وجود دارد و دانشگاه‌هاي تهران  علامه طباطبایی و دانشكده صدا و سيما ارائه دهنده اين مقطع هستند.

دروس اصلی و تخصصي گرايش روابط عمومي

دروس تخصصي گرايش روابط عمومي

اصول روابط عمومي

مديريت و روابط عمومي

روابط عمومي عملي 1و2

تكنيك هاي روابط عمومي

اقناع و تبليغ

ارتباط با مطبوعات

ارتباطات شفاهي

دروس اصلي و اختصاصي مشترك با روزنامه نگاری

اصول علم سياست

كليات حقوق

حقوق اساسي

روش هاي تحقيق نظري

روش هاي تحقيق عملي

نظريه هاي جامعه شناسي

سمينار مسائل سياسي و استراتژي معاصر

انديشه هاي سياسي در قرن بيستم

مباني ارتباطات اجتماعي

ارتباطات بين المللي

ارتباطات سياسي

ارتباطات انساني

روش هاي بررسي و تحليل پيام هاي بازرگاني

ارتباطات تصويري

نظريه هاي ارتباطات اجتماعي

گرافيك و صفحه آرايي در مطبوعات

فتوژورناليسم (عكاسي خبري)

تكنولوژي چاپ و نشر

تجزيه و تحليل برنامه هاي راديو و تلويزيون

افكار عمومي و وسايل ارتباط جمعي

ارتباطات در جهان سوم

حقوق ارتباط جمعي

شيوه نگارش فارسي در مطبوعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *