معرفی زبان ژاپنی

معرفی زبان ژاپنی

آشنایی با زبان ژاپنی

رشد روز افزون ارتباطات سیاسی و فرهنگی میان کشورها و ضرورت ارتباط با کشورهای همسایه و آسیایی، بیانگر ضرورت رشته زبان ژاپنی در دوره کارشناسی است. این رشته به تربیت افرادی همت می‌گمارد که با فرا گرفتن مهارت‌های چهارگانه درک مطلب، خواندن، نوشتن و مکالمه زبان ژاپنی بتوانند تخصص‌های لازم را به دست آورند.دانشجویان این رشته می‌توانند علاوه بر معرفی ادب و فرهنگ ایران به جوامع دیگر در رسانه‌های همگانی به نقد و بررسی و ارائه آثار نویسندگان ژاپنی بپردازند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه و اختصاصی زبان ژاپنی:زبان شناسی عمومی، زبان ژاپنی مقدماتی، گفت و شنودهای مقدماتی، آشنایی با فرهنگ ژاپنی، زبان ژاپنی پیشرفته، گفت و شنود پیشرفته، خواندن متون ساده،‌ انشای ساده، خواندن متون پیشرفته، ساختمان دستوری زبان ژاپنی، ترجمه متون ساده، نامه‌نگاری، خواندن متون مطبوعاتی، ادبیات معاصر، آشنایی و تحقیق در متون ادبی قدیم، آشنایی با مقالات انتقادی، نمایشنامه، انواع شعر ژاپنی، سیری در ادبیات ژاپن، ادبیات تطبیقی ایران و ژاپن، سخنرانی و یادداشت‌برداری، ترجمه متون پیشرفته، زبانشناسی ژاپنی، مقاله‌نویسی، اساطیر ژاپن، زبان انگلیسی.

دانشگاه های پذیرنده: تهران

ژاپن به عنوان یک جامعه پیشرفته، سابقه فرهنگی دو هزارو اندی ساله دارد . این کشور با درک واقعیت بسیار تلخ دوران جنگ جهانی دوم، با چنان شتابی مراحل توسعه را طی کرد که توجه جهانیان را به خود معطوف داشت و به کشور کاملاً پیشرفته مبدل شد. داشتن اقتصاد قوی و فرهنگ خاص آسیایی و تجربیات و دستاوردهای علمی در عرصه فناوری های جدید، اهمیت یادگیری زبان این کشور را بیش از پیش می نماید. بدین ترتیب، برای اولین بار زبان ژاپنی در سال ۱۳۶۶ شمسی به صورت زبان دوم در دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران تدریس شد. پس از گذشت چند سال برای اولین بار در سال ۱۳۷۳ شمسی این دانشکده رسماً اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی کرد و در مهرماه سال ۱۳۸۷ اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد در زمینه آموزش زبان ژاپنی وارد دانشگاه شدند. دانشجویان رشته زبان و ادبیات ژاپنی ضمن آشنایی با ذهنیت و مجموعه اندیشه ها و باورهای ژاپنی ها و همچنین فرهنگ و تمدن جامعه ژاپن، نوشتار خاص این زبان و مکالمه و دستور زبان ژاپنی را یاد می گیرند. دانشجویان این رشته با تاریخ ادبیات قدیم و ادبیات معاصر ژاپن آشنا شده، آثار نویسندگان نامدار و شاعران بزرگ ژاپن را به صورت واحد های درسی می گذرانند. به طور خاص، برنامه درسی دوره کارشناسی زبان ژاپنی با تأکید بر اصل سودمندی و ارتباط درس ها با یکدیگر، انطباق درس ها با نیاز دانشجویان، عدم تکرار و توالی منطقی آنها و نیز با درنظر گرفتن دو هدف زیر تنظیم شده است: – کسب مهارت های چهارگانه (درک مطلب- حرف زدن- خواندن و نوشتن) زبان ژاپنی – آشنایی با ادبیات ژاپنی و کمک به شکوفایی استعداد و ذوق ادبی دانشجویان

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *