اطلاعات عمومی دانش آموزان و دانش جویان از ایران کافی نیست

اطلاعات عمومی دانش آموزان و دانش جویان از ایران کافی نیست

 

اطلاعات عمومی دانشجویان و دانش آموزان

کرم قدیمی، معاون پژوهش و فناوری مرکز و رئیس انجمن ترویج علم ایران در نشست خبری هفته ترویج علم که امروز در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور برگزار شد، اظهار کرد: هر سال یونسکو موضوعی را برای روز جهانی “علم در خدمت صلح و توسعه” انتخاب می‌کند.
 
او افزود: موضوع انتخابی هفته ترویج علم امسال در واقع علم باز (علمی برای همه) است. “علم باز” یک فرآیند همگانی است که تمام افراد باید به آن دسترسی داشته و بهره ببرند.

قدیمی ادامه داد: این برنامه درباره رویکرد تدریجی شناخت ایران زمین با موضوعات آب و هوا، فرهنگ، جغرافیایی سیاسی به عنوان محور‌های اساسی هفته ترویج علم آغاز شده است.

“مشاهده”؛ یکی از ابزارهای ایجاد نگرش علمی

قدیمی با بیان اینکه یکی از ابزارهای ایجاد نگرش علم “مشاهده” است ، تصریح کرد: اطلاعات عمومی دانشجویان و دانش آموزان کافی نسبت به ایران ندارند. به همین دلیل هدف اصلی این انجمن، ایجاد نگرش علمی بوده که این نوع نگرش نیاز به شناخت دارد .
 
رئیس انجمن ترویج علم تصریح کرد: از طرف مرکز تحقیقات نامه ای به تمام دانشگاه ها و استانداری ها فرستاده  و از آنها درخواست شده است که  فعالیتی های خود را در این چند روز اخیر به ما انعکاس دهند تا از فعالان این عرصه در هفته پژوهش و فناوری تجلیل شود.

او بیان کرد: برای شناخت علم نیازمند مشارکت همگان اعم از دانشجویان، دانش آموزان، عموم مردم هستیم. این برنامه ها کمک خواهد کرد تا در ترویج علم کوشا باشیم. در این برنامه به جنبه های مثبت مانند محیط زیست، فرهنگ و آداب رسوم کشور هم توجه خواهد شد زیرا امروزه برخی کشورهای همسایه در حال ثبت فرهنگ ایرانی به نام خودشان هستند.

او بیان کرد: یکی از برنامه‌های هفته ترویج علم از طرف انجمن، برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای سازمان‌ها و نهادهایی با تمام زبان ها است که در زمینه عمومی‌سازی علم فعالیت دارند و علم را به زبان ساده به گوش همگان می رسانند.

قدیمی گفت: از تمامی مدیران مدارس دعوت به عمل می آید که دانش آموزان خود را برای بازدید به این نمایشگاه بیاورند زیرا حضور دانش آموزان در این نمایشگاه ها موجب آشنایی آنان با مراکز علمی و آموزشی خواهد بود. این نمایشگاه می تواند بهترین کمک  برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی آنان باشد .

رئیس انجمن ترویج علم ادامه داد:  موسسه رویان، موسسه اقیانوس شناسی، گروه مدیریت بحران، انجمن نجوم و… از جمله نهادهای علمی و آموزشی هستند که در نمایشگاه دستاوردهای علمی غرفه دارند.

به گفته او این نمایشگاه از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ آبان در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور دایر خواهد بود. دانش آموزان مدارس می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری مرکز، برنامه‌های هفته ترویج علم در آبان ۹۸ را در سالن جلسات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به شرح زیر اعلام کرد: 

یکشنبه ۱۹ آبان، بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ 

دوشنبه ۲۰ آبان، ترویج علم با رویکرد شناخت سرزمین ایران در حوزه اقلیم از ساعت ۹ تا ۱۲ و  جایگاه سیاست‌گذاری علم و فناوری در توسعه و نگهداشت اقلیم ایران از ساعت ۱۵ تا ۱۷ عصر 

سه‌شنبه ۲۱ آبان، ترویج علم با رویکرد شناخت سرزمین ایران در حوزه فرهنگ، نشست آینده‌پژوهی فرهنگ در آینده ایران از ساعت ۱۴ تا ۱۸ عصر و نشست نقش اطلاعات در فرهنگ عمومی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ 

چهارشنبه ۲۲ آبان، نقش رسانه در ترویج علم با رویکرد شناخت ایران زمین از ۱۴ تا ۱۶ عصر و نشست نقش تاریخ علم ایران در ترویج علم از ساعت ۱۴ تا ۱۶ عصر 

پنج شنبه۲۳ آبان، بیستمین جایزه ترویج علم و نکوداشت دکتر رضا منصوری از ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر در صندوق نوآوری و شکوفایی

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *