معرفی زبان اردو

معرفی زبان اردو

آشنایی با زبان اردو

رشد روز افزون ارتباطات سیاسی و فرهنگی میان کشورها و ضرورت ارتباط با کشورهای همسایه و آسیایی، بیانگر ضرورت رشته زبان اردو در دوره کارشناسی است. این رشته به تربیت افرادی همت می‌گمارد که با فرا گرفتن مهارت‌های چهارگانه درک مطلب، خواندن، نوشتن و مکالمه زبان اردو بتوانند تخصص‌های لازم را به دست آورند.دانشجویان این رشته می‌توانند علاوه بر معرفی ادب و فرهنگ ایران به جوامع دیگر در رسانه‌های همگانی به نقد و بررسی و ارائه آثار نویسندگان اردو بپردازند.

آیا میدانید که حدود ۶۰۰ میلیون نفر در جهان به زبان اردو سخن میگویند و مینویسند؟البته زبان اردو، تنها زبان رسمی کشور پاکستان است اما کمابیش درتمام کشورهای شبه قاره هند فهمیده میشود و به آن سخن میگویند و در حال حاضر هزاران جلد کتاب علومانسانی و هنر به زبان اردو وجود دارد که ایرانیان میتوانند به فارسی ترجمه کرده و از آنها بهره ببرند.از سوی دیگر کشور ما برای این که بتواند ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک با کشور همکیش و همسایه خود، پاکستان داشته باشد، نیاز به مترجمانی متبحّر درزبان و ادبیات اردو دارد. از همین‌رو رشته زبان و ادبیات اردو به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران ارائه شده است.درس‌های این رشته در طول تحصیل :

زبان شناسی عمومی، زبان اردو مقدماتی، گفت و شنودهای مقدماتی، آشنایی با فرهنگ اردو، زبان اردو پیشرفته، گفت و شنود پیشرفته، خواندن متون ساده،‌ انشای ساده، خواندن متون پیشرفته، ساختمان دستوری زبان اردو، ترجمه متون ساده، نامه‌نگاری، خواندن متون مطبوعاتی، ادبیات معاصر، آشنایی و تحقیق در متون ادبی قدیم، آشنایی با مقالات انتقادی، نمایشنامه، انواع شعر اردو، سیری در ادبیات اردو، ادبیات تطبیقی ایران و اردو  ، سخنرانی و یادداشت‌برداری، ترجمه متون پیشرفته ، زبانشناسی اردو، مقاله‌نویسی، اساطیر اردو، زبان انگلیسی.

نکات تکمیلی

زبان اردو زبان کشورهای همسایه ما پاکستان و هندوستان است و بیش از یک میلیارد متکلم در جهان دارد که بعد از زبان انگلیسی و چینی از نظر تعداد متکلمین در جهان دارای رتبه سوم می‌باشد. با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور ایران و پاکستان، ضرورت داشت که کرسی زبان و ادبیات اردو در دانشگاه‌های ایران ایجاد گردد. اگرچه سابقه تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های کشور پاکستان به بیش از دویست سال می‌رسد که در مقابل آن گسترش، ایجاد و راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات اردو در دانشگاه‌های دیگر ایران نیز در دست بررسی است.

همه ساله دانشجویان ممتاز گروه در مقطع کارشناسی از طرف گروه برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به وزارت علوم کشور پاکستان معرفی می‌گردند که این روند نیز ادامه دارد.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *