دانشگاه علوم انتظامی ناجا

دانشگاه علوم انتظامی ناجا

دانشگاه علوم انتظامی ناجا

دانشگاه علوم انتظامی ناجا یکی از مهم‌ترین واحدهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، جهت جذب و به‌کارگیری جوانان شایسته و تربیت و آموزش آنان به شمار می‌آید.

      این دانشگاه با هدف تربیت و تعلیم افسران با ایمان، شجاع، آگاه و توانا در راستای اجرای مأموریت‌ها و وظایف متنوع و دشواری که از سوی قانون‌گذار بر عهده‌ی نیروی انتظامی نهاده شده است، دارای جایگاهی ممتاز بوده و از سابقه و قدمت طولانی در نظام دانشگاهی کشور برخوردار است. دانشگاه علوم انتظامی از زمان تأسیس تاکنون، همگام با تحولاتی که در دوره‌های مختلف تاریخی، جامعه و پلیس ایران با آن روبه‌رو بوده دگرگونی‌ها و فراز و نشیب ‌هایی را برای رسیدن به نقطه‌ی مطلوب شاهد بوده است. این دانشگاه در سال ۱۳۲۳ هجری خورشیدی با عنوان «آموزشگاه عالی شهربانی» رشماً فعالیت خود را آغاز نمود. مدت زمان تحصیلی آموزشگاه عالی شهربانی- که در واقع نخستین نام این دانشگاه محسوب می‌شود- دو سال بوده و هدف از تشکیل آن پروزش افسرانی بوده است که به وجه احسن بتوانند از عهده‌ی انجام وظایف مربوط به شهربانی برآیند. آموزشگاه عالی شهربانی از دی‌ماه ۱۳۳۸ به «دانشکده‌ی افسری شهربانی» تغییر نام یافت و طول مدت تحصیلی آن به سه سال افزایش پیدا کرد. پس از تصویب و ابلاغ قانون دانشکده‌ی افسری شهربانی، نظر به اهمیت آموزش‌های ضمن خدمت، مقرر گردید دانشکده ضمن خدمت مشتمل بر دوره‌های نهایی، عالیو تخصصی دایر گردد. چون به هر یک از این دوره‌ها در مؤسسات فرهنگی مشابه «دانشکده» اطلاق می‌گردید، مستند به اجازه‌نامه‌ی وزارت کشور و موافقت شورای عالی فرهنگ، نام دانشکده‌ی افسری شهربانی در همین سال به دانشگاه پلیس تبدیل گردید.

      به دنبال طرح ادغام شهربانی، ژاندارمری، کمیته‌ی انقلاب اسلامی و پلیس قضایی، دانشگاه پلیس نیز به «دانشگاه علوم انتظامی» با سازمان و ساختاری جدید تغییر یافت و در واخر سال ۱۳۷۹ نظام نوین دانشگاه، با هویت دانشگاهی علمی و تخصصی با ۹ دانشکده‌ی تخصصی و مرکز آموزشی تدوین گردید.

عناوین واحدهای دانشگاه اعم از دانشکده‌های تخحصصی و واحدهای ستادی به شرح زیر است:

      ۱- دانشکده‌س پلیس اداری و فنی (مالی، آماد، عمران، مخابرات، اداری)

      ۲- دانشکده‌ی پلیس انتظامی

      ۳- دانشکده‌ی پلیس امنیتی

      ۴- دانشکده‌ی پلیس مرزی

      ۵- دانشکده‌ی پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور)

      ۶- دانشکده‌ی پلیس جنایی

      ۷- دانشکده‌ی فرماندهی و ستاد

      ۸- مجتمع آموزش عالی کوثر

      در نظام جدید آموزشی تعداد ۱۵ رشته با ۲۶ گرایش مختلف در مقاطع دانشگاه منطبق با نیازهای تخصصی ناجا طراحی گردیده است.

شیوه‌ی پذیرش دانشجو

      جوانانی که علاقه‌مند به تحصیل و راه‌یابی به دانشگاه علوم انتظامی هستند از طریق شرکت در آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های کشور با انتخاب دانشگاه و رشته‌ی مورد‌نظر و کسب نمره و رتبه‌ی قبولی مورد نیاز پذیرفته می‌شوند. داوطلبان علاوه بر کسب رتبه‌ی قبولی و دارا بودن شرایط عمومی استخدام در ایران، باید دارای شرایط اختصاصی باشند که از آن جمله می‌توان به دارا بودن علاقه و انگیزه‌ی لازم، سلامتی کامل جسمی و روانی و شرایط سنی اشاره کرد. تحصیل در این دانشگاه در دو مقزع کاردانی و کارشناسی بوده و در چند ترم اول به صورت شبانه‌روزی است و دانشجویان از امکانات و مزایای خاص تسهیلاتی و رفاهی چون پرداخت حقوق ماهیناه، پرداخت وام، تجهیزات ورزشی، سفرهای سیاحتی و زیارتی و اعطای بورس تحصیلی و امکان ادامه‌ی تحصیل برای مقاطع کارشناسی ارشد و در آینده‌ای نزدیک، دکتری برخوردار می‌شوند.

      در سال‌های اخیر، علاوه بر شیوه‌ی جذب دانشجو از طریق یاد شده، تعداد زیادی از جوانان و دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع مختلف تحصیلی، پس از انجام مراحل قانونی جذب دانشگاه می‌شوند و در مراکز آموزش عالی نصر به فراگیری آموزش‌های لازم در دوره‌های پیش‌بینی شده مشغول می‌شوند. تعدادی از این افراد پس از گذراندن یک دوره‌ی عمومی انتظامی کوتاه‌مدت در خدمت پلیس کشور قرار می‌گیرند و تعدادی دیگر پس از اتمام آموزش اولیه‌ی عمومی، جهت تکمیل آموزش‌های تخصصی به سایر دانشکده‌های دانشگاه اعزام می‌شوند و به تناسب رشته‌ی پذیرفته شده، دوره‌ی آموزشی را تا رسیدن به سطح یک افسر کارآمد پلیس ادامه می‌دهند.

پلیس زن

      پس از انقلاب اسلامی عرصه برای حضور و نقش‌آفرینی زنان دین‌مدار و شایسته در بسیاری از نقش‌های اجتماعی فراهم گردید و مبنای این حضور را شرکت گسترده و فعال زنان مسلمان در جریان انقلاب و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری می‌توان جست‌وجو کرد. اما از این بین، نقش زنان در ماهیت انتظامی و انجام وظایف مربوط به این حوزه همچنان خالی بود. ولی با وجود ضرورت‌های موجود در سال۱۳۷۷ پس از تصویب اصلاحیه‌ی مربوط به قانون و مقررات استخدامی نیروی انتظامی توسط مجلس شورای اسلامی و تصویب ستاد کل نیروهای مسلح، این سازمان مجاز به استخدام زنان در مشاغل انتظامی گردید.

      بر همین اساس در سال ١٣٧٨ مجتمع آموزش عالی(خواهران) کوثر در تابعیت دانشگاه علوم انتظامی، به منظور تربیت نیروی مجرب و کارآزموده از بین دختران مؤمن و متعهد، تأسیس و با پذیرش دانشجو شروع به کار نمود.

شرایط پذیرش پلیس زن :

      از بین شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری دانشگاه‌ها افرادی که تمایل به انتخاب رشته علوم انتظامی در مقاطع کاردانی و یا کارشناسی را داشته باشد با انتخاب کد مربوط و با اتخاذ رتبه‌ی علمی در کنکور، به میزان سه برابر ظرفیت پذیرش شده و از بین آنان تعداد نفرات مورد نیاز که شرایط ذیل را دارا باشند انتخاب می‌گردند:

۱- مسلمان و متعهد به موازین شرعی و اسلامی.

۲- ایرانی و پایبند به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی.

۳- برخورداری از سلامت جسمی و روانی.

۴- دارا بودن حداقل قد ١۶٣ سانتی‌متر.

۵- دارا بودن حداقل ١٨ و حداکثر ٢۵ سال سن.

۶- دارا بودن حداقل معدل کتبی دیپلم ۱۵

مدت دوره:

      طول دوره آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ۴ سال و کاردانی ٢ سال می‌باشد. لازم به ذکر است که دوره به صورت شبانه‌روزی بوده و خوابگاه و سایر امکانات رفاهی در اختیار پذیرفته‌شدگان قرار می‌گیرد.

واحدهای درسی:

      دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی (کلیه گرایش‌ها) برای اخذ مدرک کارشناسی بایستی حداقل ۱۶۰ واحد شامل دروس نظامی تخصصی و رزمی را بگذرانند.

      به دانشجویان رشته‌ی علوم انتظامی، علاوه بر دروس مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دروس تخصصی و ورزش‌های رزمی و تخصصی نیز به منظور تقویت قوای جسمانی و کسب مهارت‌های لازم در ورزش‌های رزمی و دفاع شخصی تحت سه عنوان ورزش رزمی تکواندو، کاراته و جودو ارائه می‌گردد.

      دانشجویان پس از گذراندن دروس آموزش مقدماتی، عمومی، پایه و اصلی طی ۴ نیم سال با ورود به یکی از گرایش‌ها دروس تخصصی همان گرایش را می‌گذرانند.

      هم‌چنین پس از گذراندن ١٠ واحد فوق برنامه، درسی تحت عنوان آموزش مقدماتی که آشنایی با قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های معمول و جاری در زندگی مقدس سربازی است با اخذ سردوشی نائل خواهد آمد.

دوره‌های تخصصی و نوع به‌کارگیری:

      دانشجویان پس از طی موفقیت‌آمیز چهار نیم سال تحصیلی برابر شرایط و ضوابط و با توجه به علاقه مندی و میزان معدل تحصیلی و نیاز سازمان در یکی از گرایش‌های انتظامی، کشف جرائم، راهنمایی و رانندگی، اطلاعات، اداری و مخابرات به صورت تخصصی ادامه تحصیل خواهند داد و مجموعاً پس از هفت نیم‌سال تحصیلی موفق به اخذ مدرک لیسانس علوم انتظامی شده و برابر ضوابط و نیاز سازمانی در یکی از یگان‌های تابعه مشغول به کار خواهند شد.