آمار قبولی‌های آزمون‌های پزشکی ٩٨ با سهمیه

آمار قبولی‌های آزمون‌های پزشکی ٩٨ با سهمیه

حیدرزاده با اشاره به سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران و بومی از آمار دقیق قبولی‎های آزمون کارشناسی ارشد، دکتری و دستیاری پزشکی خبر داد.

آبتین حیدرزاده رئیس سنجش آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سهمیه ایثارگران و جانبازان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی و آزمون‌های تخصصی گروه پزشکی اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۲۵ درصد ظرفیت پذیرش در تحصیلات تکمیلی به همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان آزادگان و نیز همسر و فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد و ۵ درصد برای فرزندان جانبازان کمتر از ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن‌ها و نیز همسر و فرزند رزمنده با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق پیدا می‌کند.

سهمیه پزشکی کنکور

رئیس سنجش آموزش پزشکی ادامه داد: باید توجه داشت که داوطلبان این سهمیه‌ها بسته به نوع سهمیه و نسبت با فرد ایثارگر باید حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد نمره حد نصاب پذیرش در هر رشته محل را کسب کنند تا پذیرش شوند، البته لازم به ذکر است که در سنوات گذشته و امسال  همه ۳۰ درصد سهمیه پذیرش رزمندگان و ایثارگران تکمیل نشده بود.

آمار داوطلبان پذیرش شده در دستیاری پزشکی بر اساس سهمیه

حیدرزاده با اشاره به آمار داوطلبان پذیرش شده در چهل و ششمین دوره دستیاری رشته‌های تخصصی بالینی بر اساس سهمیه اظهار کرد: امسال در کل رشته‌های تخصصی در مجموع حدود ۲۰ درصد داوطلبان آزمون دستیاری با سهیمه رزمندگان و ایثارگران پذیرفته شده اند. داوطلبان استعداد‌های درخشان مازاد بر ظرفیت پذیرفته می‌شوند و در مجموع کمتر از نیم درصد ظرفیت پذیرش دستیاری تخصصی بالینی پزشکی را تشکیل داده اند.

رئیس سنجش آموزش پزشکی ادامه داد: کمتر از نیم درصد داوطلبان پذیرفته شده از افراد بورسیه نیرو‌های مسلح و مازاد بر ظرفیت هستند و از سهمیه ۳۰ درصدی مناطق محروم نیز فقط ۱۶ درصد پذیرفته شدگان استفاده کرده اند لذا که در مجموع حدود ۳۶ درصد داوطلبان بر اساس سهمیه‌های فوق الذکر در آزمون رزیدنتی پذیرفته شدند.

آمار داوطلبان پذیرفته شده کارشناسی ارشد و دکتری پزشکی با سهمیه

حیدرزاده با اشاره به آمار داوطلبان پذیرفته شده در دوره کارشناسی ارشد و دکتری علوم پزشکی با سهمیه ایثارگران و جانبازان اظهار کرد: در آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال ۹۸، حداکثر حدود ۱۸ درصد و در آزمون دکتری علوم پزشکی سال ۹۸، نیز حداکثر حدود ۱۶ درصد با استفاده از سهمیه ایثارگران و جانبازان پذیرفته شده‌اند.

رئیس سنجش آموزش پزشکی درباره اینکه در برخی رشته‌ها مانند بینایی سنجی رتبه سوم کارشناسی ارشد سهمیه آزاد پذیرفته نشده بود، گفت: با توجه به مصوبه مجلس و شورای سنجش و پذیرش گرد کردن به نحوی است که در مواردی نظیر رشته بینایی سنجی در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ که ۲ نفر ظرفیت در دانشگاه علوم پزشکی ایران و ۲ نفر ظرفیت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ۴ نفر ظرفیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته است (البته هر کدام از این دانشگاه‌ها ۱ نفر ظرفیت شهریه پرداز هم جداگانه داشته اند).

وی ادامه داد: پذیرش به این صورت بود که این داوطلب صرفا متقاضی دو دانشگاه ایران و شهید بهشتی بوده است و در هر دو دانشگاه یک داوطلب سهیمه آزاد و یک داوطلب با سهمیه ایثارگران پذیرفته شده اند و پذیرش داوطلب سهمیه ایثارگران در این شرایط به ۵۰ درصد ظرفیت تبدیل شده است که البته چنین رخدادی بسیار نادر است و اگر این داوطلب مشهد را نیز انتخاب کرده بود حتما پذیرفته می‌شد. به هر حال ما در تلاش هستیم تدبیری بیاندیشیم تا این اشکال ناشی از گرد کردن به شکل قانونی برطرف شود.

جا به جایی یا تغییر رشته فرزندان هیئت علمی در تحصیلات تکمیلی پزشکی نداریم

حیدرزاده درباره مصوبه جا به جایی فرزندان هیئت علمی اظهار کرد: جا به جایی یا تغییر رشته فرزندان هیئت علمی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی از جمله کارشناسی ارشد، دکتری، دستیاری تخصصی پزشکی و دندانپزشکی نداریم و این مصوبه مربوط به دوره‌های کارشناسی و پذیرش داوطلبان پس از قبولی در کنکور سراسری است که داوطلبان باید برای جابجایی ۹۰ درصد و برای تغییر رشته ۹۲ ونیم درصد نمره قبولی را کسب کرده باشند تا بتوانند از این مصوبه استفاده کنند.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *