آشنایی با تربیت بدنی
هدف و ماهیت
رشته ی تربیت بدنی میتواند مورد علاقه برخی دانشآموزان که از توانائی جسمانی و سابقه ورزشی خوبی برخورد دارند، واقع شود و می تواند بعنوان یک انتخاب قرار گیرد. جاذبههای این رشته به کلاس های علمی و ظهور آن ها در کلاس بسیار عملیِ آن است .سلامت بدن و ورزیدگی آن از بسیاری جهات بر روی سلامت روان اثر می گذارد و ظرفیت انجام کار و تولید افراد جامعه را بالا برده و کیفیت زندگی را بهبود میبخشد.
گرچه مسئله اشتغال فارغالتحصیلان این رشته آنقدر مهم است که باید از شعار دوری نمائیم ولی ما باید به این فرهنگ برسیم که هر جنب و جوش نامش ورزش نیست و حرکات خودسرانه می تواند به انسان آسیب برساند، گرچه در کوتاه مدت متوجه آسیب نشویم
روش زندگی در جهان بطور کلی تغییر نموده و تحرک و پویایی به ایستایی تبدیل شده است، تغذیه روش نامناسب پیدا کرده و سوخت و ساز بدن دچار نقصان شده و این رویه حتی در کشورهای جهان سوم نیز شکل جدی به خود گرفته پشت میزنشینی، و ساعت های متوالی کار با کامپیوتر و نابودی و آلودگی زیستگاه های طبیعی، انسانها را با تهدید جدی روبرو کرده و ذهن و روحی خسته و درمانده را برای او به ارمغان آورده است حتی سرگرمی ها او نیز کمتر نشانه ای از تحرک و پویایی دارد.
و این در حالی است که موج بیماری کودکان و نوجوانان را نیز در برگرفته و با توجه به این وضعیت است که رشته تربیت بدنی و علوم ورزش اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. تاثیر مثبت فعالیت های بدنی و حرکات ورزشی می تواند آرامش عصبی- روانی انسان را تامین کند، بدن او را تقویت کند و از پیامدهای ویرانگر و زیانبار استرس ها کاسته و جامعه را بسوی اعتدال و شادابی نسبی رهنمون نماید.
دانشجویان این رشته در طی دوران تحصیل با آمادگی جسمانی، آناتومی، روانشناسی عمومی، تغذیه و بهداشت مواد غذایی، فیزیولوژی، تاسیسات و اماکن ورزشی، آزمون های ورزشی آشنا شده و در تمرینات عملی ورزش های فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا شرکت می کنند
فرصت های شغلی
کسانی که دوره ی کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی را به پایان می رسانند می توانند علاوه بر تدریس دروس تربیت بدنی در مدارس و مراکز آموزشی، به کار کارشناسی تربیت بدنی در سازمان های دولتی ، فدراسیون های ورزشی و نهادهای انقلابی و هم چنین خدمت در مراکز ورزشی و درمانی جانبازان و معلولین بپردازند.
درس های رشته
ردیف |
نام درس |
ردیف |
نام درس |
۱ |
آزمایشگاه |
۲ |
آسیب شناسی ورزشی |
۳ |
آشنایی با کامپیوتر |
۴ |
آمادگی جسمانی ۱ |
۵ |
آمادگی جسمانی ۲ |
۶ |
آناتومی انسانی |
۷ |
اخلاق و تربیت اسلامی ۱ و ۲ |
۸ |
اردوهای تربیتی |
۹ |
اسکی |
۱۰ |
اصول و فلسفه آموزش و پرورش |
۱۱ |
اصول و فنون مشاوره و راهنمایی |
۱۲ |
اصول و مبانی تربیت بدنی |
۱۳ |
انقلاب اسلامی و ریشههای آن از قرن سیزدهم |
۱۴ |
بدمینتون ۱ |
۱۵ |
بدمینتونَ ۲ |
۱۶ |
بسکتبال ۱ |
۱۷ |
بسکتبال ۲ |
۱۸ |
بهداشت و ورزش |
۱۹ |
تاریخ اسلام |
۲۰ |
تاریخ تربیت بدنی |
۲۱ |
تربیت بدنی ۲ |
۲۲ |
تربیت بدنی تطبیقی |
۲۳ |
تربیت بدنی در مدارس |
۲۴ |
تربیت بدنی و ورزش معلولین |
۲۵ |
تغذیه و ورزش |
۲۶ |
تمرین دبیری ۱ |
۲۷ |
تمرین دبیری ۲ |
۲۸ |
تنیس |
۲۹ |
تنیس روی میز ۱ |
۳۰ |
تنیس روی میز ۲ |
۳۱ |
تولید و کاربرد مواد آموزشی |
۳۲ |
حرکات اصلاحی |
۳۳ |
حرکت درمانی |
۳۴ |
حرکت شناسی ورزشی |
۳۵ |
حقوق ورزشی |
۳۶ |
دو و میدانی ۱ |
۳۷ |
دو و میدانی ۲ |
۳۸ |
دوچرخه سواری |
۳۹ |
رشد و تکامل حرکتی |
۴۰ |
روانشناسی تربیتی |
۴۱ |
روانشناسی کودکی و نوجوانی |
۴۲ |
روشها و فنون تدریس |
۴۳ |
ریاضیات پایه و مقدمات آمار |
۴۴ |
زبان خارجی ۱ |
۴۵ |
زبان خارجی ۲ |
۴۶ |
زیستشناسی |
۴۷ |
ژیمناستیک ۱ |
۴۸ |
ژیمناستیک ۲ |
۴۹ |
سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی |
۵۰ |
سنجش و اندازهگیری |
۵۱ |
شطرنج |
۵۲ |
شنا ۱ |
۵۳ |
شنا ۲ |
۵۴ |
شیرجه |
۵۵ |
شی |
۵۶ |
علم تمرین |
۵۷ |
فارسی ۱ |
۵۸ |
فارسی ۲ |
۵۹ |
فوتبال ۱ |
۶۰ |
فوتبال ۲ |
۶۱ |
فیزیوتراپی |
۶۲ |
فیزیولوژی انسانی |
۶۳ |
فیزیولوژی ورزشی ۱ |
۶۴ |
فیزیولوژی ورزشی ۲ |
۶۵ |
فیزیک |
۶۶ |
مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه |
۶۷ |
مبانی روانی و اجتماعی تربیت بدنی |
۶۸ |
متون اسلامی |
۶۹ |
متون خارجی تخصصی |
۷۰ |
مدیریت آموزشی |
۷۱ |
مدیریت سازمانهای ورزشی |
۷۲ |
مدیریت و طرز اجرای مسابقات |
۷۳ |
معارف اسلام |
۷۴ |
مقدمات بیومکانیک ورزشی |
۷۵ |
نجات غریق |
۷۶ |
هاکی |
۷۷ |
هندبال ۱ |
۷۸ |
هندبال ۲ |
۷۹ |
والیبال ۱ |
۸۰ |
والیبال ۲ |
۸۱ |
ورزش تخصصی (اجتماعی( |
۸۲ |
ورزش تخصصی (انفرادی( |
۸۳ |
ورزشهای بومی و سنتی |
۸۴ |
ورزشهای رزمی |
۸۵ |
وزنه برداری |
۸۶ |
یادگیری حرکتی |
۸۷ |
کشتی ۱ |
۸۸ |
کشتی ۲ |
۸۹ |
کمکهای اولیه |
۹۰ |
کوهنوردی |