جمع بندی کنکور به روش رتبه های برتر

جمع بندی کنکور به روش رتبه های برتر

چگونه جمع بندی خوبی داشته باشیم ؟ داوطلبان کنکور با اجرا تکنیک های جمع بندی می توانند از مدت باقی مانده بهره کافی را ببرند و با خیال آسوده سر جلسه امتحان حاضر شوند. وقتی اردیبهشت ماه به پایان می رسد و گام های ماه آخر بهار به گوش می رسد، در دل داوطلبان کنکور غوغایی به پا است چرا که با گذشت هر روز آنها به ماراتن کنکورنزدیک و نزدیک تر می شوند اما این افراد چگونه می توانند در این مدت محدود حداکثر استفاده را از زمان باقی مانده بکنند و جمع بندی خوبی داشته باشند؟

ما به سراغ رتبه های برتر کنکور سال های قبل رفته ایم و از آنها سوالات مهم شما را پرسیده ایم تا شاید تکنیک ها و پاسخ های آنها برای شما راه کشا باشد.

کنکور را شبیه سازی کنید محسن سلطان نژاد رتبه ۱۰ کنکور انسانی سال ۹۰ در خصوص جمع بندی کنکور اظهار داشت: تنها کاری  دانش آموزان باید در این مدت انجام دهند جمع بندی با استفاده از شبیه سازی کنکور است. در یک ماه آخر، افراد باید روش ۲ روز یا سه روز یکبار را اجرا کنند.  برای مثال سر ساعت ۸ یکی از کنکورهای سال های قبل را جلوی خود بگذارند و در مدت زمان کنکور واقعی به تست های آن پاسخ دهند و عصرهمان روز درصد گیری کنند.

دانش آموزان باید نقاط  ضعف و قوتشان را بیابند و در فاصله یکی دو روز باقی مانده تا آزمون شبیه سازی بعدی، روی نقاط ضعف خود تمرکز کنند. احسان یوسفی رتبه ۷۸۰  کنکور ریاضی سال ۹۱ درهمین راستا عنوان کرد: برای جمع بندی کنکور در یک ماه پایانی دانش آموزان باید کنکورهای سال های اخیر را بررسی کنند و هر دو سه روز یکی از کنکورهای سال ها قبل را علاوه بر شرکت در کنکورهای آزمایشی در برنامه خود قرار دهند.  اگر شبیه سازی کنکور را برای روزهای نزدیک به کنکور بگذارند دیگر نمی رسند به خوبی جمع بندی های لازم را انجام دهند. 

 شب امتحان کنکور یک ماه است! یوسفی درباره استفاده مفید از یک ماه باقی مانده به کنکور اذعان داشت: داوطلبان باید فکر کنند که شب امتحان کنکور است. در واقع کنکور شب امتحانش یک ماه است که باید داوطلبان در این مدت باقی مانده با همت بیشتری درس بخوانند. با جدیت درس خواندن در این ماه موجب جمع بندی بهتر است. دانش آموزان باید مطالبی که بلد هستند و ممکن است فراموششان شده باشد را دوباره مرور کنند تا یادشان آید. البته می توانند دروس حفظی را که کم خوانده اند نیز مطالعه کنند و مطالب آموخته شده شان را افزایش دهند تا نتیجه بهتری از این دروس در کنکور بگیرند. 90 درصد عملکرد دانش آموزان سر جلسه کنکور به  فعالیت هایی که در این ماه انجام داده اند بر می گردد اما نکته حائز اهمیت این است که دروس های تخصصی را نمی توانند یک ماهه خوانده و جمع بندی کنند چون یادگیری این دروس زمان زیادی طول می کشد. فقط می توانند به سراغ مباحث ساده تر در کتاب های تخصصی خود رفته و تا حدودی درصدشان را افزایش دهند. 

 مطالعه افراطی ممنوع! سلطان نژاد درباره ساعات مطالعه  ماه آخر بیان کرد: بسیاری از داوطلبان بخصوص دانش آموزان دختر روزی ۱۸- ۱۹ ساعت درس می خوانند که این امر کاملاً اشتباه است و باید نهایتاً روزی بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت مطالعه داشته باشند. ممکن است، اگر زمان بیشتری درس بخوانند یک مقدار از مابقی داوطلبان جلو بیفتند اما آنقدر ذهنشان خسته می شود که سر جلسه کم می آورند.  افراد باید متعادل درس بخوانند و بین ۶ تا ۸ ساعت هم استراحت کنند.

  گوشی ها خاموش! رتبه ۱۰ کنکور انسانی درباره تفریح کردن در یک ماه پایانی عنوان کرد: داوطلبان کنکور باید در این یک ماه گوشی هایشان را خاموش کنند و سعی کنند هیچ ارتباطی با دوستانشان نداشته باشند. داوطلب باید با خانواده و مشاور فقط در ارتباط باشد. تفریح در این مدت هم نباید بیشتر یک ساعت هوا خوری باشد و روز قبل از کنکور هم با خانواده پارک بروند و استراحت و تفریح کنند. رتبه ۷۸۰ کنکور ریاضی هم در همین خصوص بیان کرد: افراد باید سعی کنند در این مدت باقی مانده از مسائل حاشیه ای به دور باشند. همچنین لازم است روابط خود را با دوستان کم یا قطع کنند که خاموش کردن گوشی تلفن همراه در این مورد بسیار کمک کننده است.  

 به ترتیب دفترچه تست ها را بزنید! سلطانی نژاد رتبه ۱۰ انسانی در خصوص شیوه تست زنی اظهار داشت: به نظر من دانش آموزان بهتر است به همان شیوه دفترچه کنکور تست بزنند ولی باید بخصوص در درس های عمومی، وقتی  تستی را دیدند که خیلی طولانی است یک خط کنار این تست بگذارند و اصلاً آن را نخوانند و بعد از اینکه ۲۵ سوال آن بخش را پاسخ دادند، در صورت باقی ماندن وقت درس مربوطه به سراغ آن تست ها بروند چون گاهی یک سوال وقت زیادی می گیرد، چه بسا سوالات بعدی آسان باشد که با این کار آنها را از دست می دهند.  قبل از کنکور برنامه ریزی های لازم را انجام دهید که اگر درسی سخت یا آسان بود چگونه باید با آن مواجه شوید و چه کار باید انجام دهید مانند یک مربی به خودتان نکات ضروری را بگویید.   به نظر من به ترتیب دفترچه پاسخ دهید. اگر سوالی را نمی دانستید وقتتان را روی آن نگذارید و به سراغ مابقی تست ها بروید. اگر سوالی اصلاً بلد نبودید یک ضربدر کنار آن بگذارید و از آن رد شوید. بعد از صحبت با رتبه های خوب کنکور سراسری سال های قبل به سراغ یک مشاور تحصیلی رفتیم تا از نقطه نظرات ایشان درباره جمع بندی در یک ماه پایانی جویا شویم.  

چگونه کنکور را جمع بندی کنیم؟

به سراغ کانال های تلگرامی برای جمع بندی دروس نروید دانش آموزان در عصر حاضر اسیر دنیای مجازی شده اند و به سراغ جمع بندی های مختلف در کانال های تلگرامی می روند که این کار اشتباه است. دانش آموزان باید سعی کنند که از مسائل حاشیه ای کاملاً به دور باشند چرا که در این بازه زمانی محدود افراد سود جو برای بالا بردن تعداد اعضای تلگرامی خود به شایعه پردازی دست می زنند و این کار ذهن دانش آموزان را  مشوش می کند. داوطلبان نباید به سراغ فضای مجازی و جزوه های جمع بندی همانند برنامه ۳۰ روزه مخصوص ۳۰ روز باقی مانده بروند چون این نوع برنامه ریزی ها به دور از واقعیت است. برنامه ریزی مناسب بر مبنای توانمندی های فردی استوار است. به علاوه در این مدت باقی مانده فرصت یادگیری مطالب جدید نیست بلکه باید مطالب قدیمی که خوانده اند را مرور و جمع بندی کنند چون در این مدت یادگیری خاصی صورت نمی گیرد. 

 فرق بین مرور و جمع بندی دانش آموزان مرور و جمع بندی را با هم اشتباه می گیرند، این  دو کلمه یکی نیست چرا که مرور یعنی اجمالی و خلاصه وار مطالب را خواندن در حالی که جمع بندی معادل با تست زنی و رفع اشکال است. داوطالبان باید بدانند که سر جلسه کنکور شرایط برای همه یکی است یعنی سخت یا آسان بودن برای همه است. همچنین هر کس به اندازه شایستگی خودش از این آزمون برداشت می کند. ابتدا باید علت استرس را یافت چون خیلی وقت ها انتظارات بی اساس اطرافیان و خود فرد منجر به بروز استرس شده است که اگر داوطالبان با واقعیت روبه رو شوند نصف این دلهره از بین می رود.

 دانش آموزان نباید برای افزایش تمرکز یا ساعات مطالعه به سراغ دارو بروند چرا که مصرف و تجویز دارو باید حتماً زیر نظر پزشک صورت گیرد. چگونه جمع بندی خوبی داشته باشیم چگونه جمع بندی خوبی داشته باشیم امیدواریم ارائه این نکات بتواند کمکی هر قدر کم و ناچیز به داوطلبان کنکور کند و آنها بتوانند در روز کنکور بهترین نتیجه ممکن را بگیرند اما چه خوب است دانش آموزان کنکوری آگاه باشند که این برگه که برای خیلی از آنها گواه مرگ یا زندگی است را می توانند با دستان خود به خوبی رقم بزنند، کافی است که فرصت هایشان را دریابند و هدف هایشان را به خودشان یادآوری کنند.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *