چگونه از تعطیلات کرونا برای موفقیت در کنکور استفاده کنیم؟

چگونه از تعطیلات کرونا برای موفقیت در کنکور استفاده کنیم؟

با شیوع کرونا ویروس در کشور و تصمیمات ستاد مقابله با کرونا مراکز آموزشی برای جلوگیری از گسترش این ویروس تعطیل شدند. اما با توجه به زمان بر بودن مقابله با این ویروس بسیاری از دانشگاه‌ها کلاس‌های درس خود را تا پایان سال تعطیل کردند.

از طرفی کنکور ۹۹ در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پیش روی داوطلبان  است و حالا این تعطیلات به نوعی توفیق اجباری و یک فرصت طلایی برای پشت کنکوری‌ها به حساب می‌آید.

در همین راستا فرید متدین کارشناس آموزشی در حوزه کنکور چگونگی استفاده از این فرصت طلایی و نقش خانواده‌ها در این بازه زمانی را برای داوطلبان توضیح می‌دهد.

ارزش مطالعاتی ۲ هفته پایانی اسفند و تعطیلات عید

متدین درباره ارزش فرصت ۴ هفته‌ای که در اختیار داوطلبان کنکور ۹۹ قرار گرفته است، گفت: کنکور یک آزمون سرنوشت ساز است که دقت، سرعت و معلومات بالا نقش بسیار مهمی در نتیجه مطلوب آن دارد. در همین راستا تمرین، تکرار و زمان مطالعاتی زیاد بر روی روند نتیجه گیری کسانی که پشت کنکور هستند بسیار موثر است.

در تعطیلات عید نوروز داوطلب زمان زیادی دارد برای جمع بندی کردن دروس خود، طی سال‌های گذشته نیز از دوران عید به عنوان دوران طلایی نام برده می‌شد و داوطلبان به مرور دروس می‌پرداختند.
امسال با توجه به شرایط موجود و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند به بهترین شکل از فرصت به وجود آمده استفاده کنند؛ چراکه حال علاوه بر تعطیلات عید ۲ هفته در اسفند ماه نیز فرصت مطالعه وتست زنی به وجود آمده است.

کرونا و تعطیلی ها نسبت به سال گذشته چه تفاوت برنامه ریزی را دارد؟

او ادامه داد: در سال‌های گذشته مشکلی که پیش روی داوطلبان بود و به علت فشردگی کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها و الزام به حضور در کلاس فرصت کمی در اختیار داشتند تا تست زنی و دوره دروس را انجام دهند.
اما امسال یک فرصت ویژه به وجود آمده و علاوه بر تعطیلات عید، ۲ هفته پایانی اسفند ماه هم در اختیار پشت کنکوری‌ها قرار گرفته است. در واقع داوطلب می‌تواند با آرامش کامل از فضا‌های مطالعاتی که داخل منزل برای خود ایجاد می‌کند و با استفاده از کلاس‌های مجازی خودش را بیشتر آماده کند و از این فرصت تکرار نشدنی باید به بهترین شکل ممکن استفاده کند. چراکه هر چه تست بیشتری برای کنکور در این مدت زده شود آمادگی سرجلسه نیز بیشتر می‌شود.


استفاده از تعطیلات کرونا برای کنکورمتدین ادامه داد: به دو دید می‌شود به این تعطیلات نگاه کرد، از منظر منفی بافانه می‌توان گفت که مدارس و دانشگاه تعطیل شده و دانش آموز یا دانشجویی که امسال کنکور دارد عقب افتاده است.
حالا علاوه بر کنکور امتحانات را چه باید کرد و ظهور یاس و ناامیدی را شاهد بود. اما از دید مثبت و درست می‌توان اینگونه گفت که در بین همه فشار‌های موجود یک فرصت طلایی به وجود آماده که هر شخص می‌تواند خودش برای خودش برنامه ریزی کند و آن قسمت‌هایی که فرصت نشده است مطالعه کند.
اکنون مطالعه کند و یا به مرور دروس بپردازد در حقیقت یک فرصت تکرار نشدنی است، تعطیلاتی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا حاصل شده است.

در خانه چگونه درس بخوانیم و خود را برای کنکور آماده کنیم؟

او در این باره گفت: داوطلب باید با در نظر گرفتن یک برنامه مشخص و دقیق در طول روز به انجام مطالعه بپردازد و از خوابیدن تا ظهر بپرهیزد؛ چراکه این امر باعث سستی در درس خواندن می‌شود.
از طرفی دانش آموزان و دانشجویان دقت داشته باشند کار‌هایی که قصد انجام آن را در طول روز درند مکتوب برای خود یادداشت کنند.

متدین دامه داد: نکته دیگری که داوطلبان می‌توانند از آن استفاده کنند این است که هر دانش آموز یا دانشجوی پشت کنکوری با یکی از دوستان خود با رعایت نکات بهداشتی به صورت دو به دو و گروهی به مطالعه و جمع بندی دروس و تست زنی بپردازند.

این کارشناس آموزشی گفت: اتلاف وقت در این بازه زمانی ارزشمند بسیار به ضرر دانش آموز است؛ چراکه بازه زمانی از الان تا کنکور یک بازه زمانی پیوسته است پس به هیچ وجه داوطلبان بهانه تراشی نکنند و برای خود استرس درست ایجاد نکرده و تنها به مرور درس ها بپردازند.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *