چگونگی مرور سریع دروس کنکور در هفته های پایانی

مرور سریع دروس در دو هفته ی پایانی کنکور از اهمیت بسیاری برخوردار است تا اینگونه به تعداد قابل قبولی از سوال ها پاسخ دهند. بررسی سؤال‌ها در آزمون‌های کنکور سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که اگر داوطلبی، اطلاعات مقدماتی هر درس را داشته باشد، می‌تواند به تعداد سؤال‌های قابل قبولی پاسخ دهد. همین موضوع، باعث می‌شود نحوه‌ی مطالعه در ۲هفته‌ی آخر، براساس مرور سریع باشد. مرور سریع دروس کنکور در روزهای آخر را جدی بگیرید

مطالعه سریع دروس کنکور

دانش آموزان دو هفته‌ی آخر منتهی به کنکور را به دو بخش تقسیم کنند که در بخش اول (حدود ۸ روز) که ادامه‌ی روش جمع‌بندی آزمون‌های ۲ یا ۳ روز یک‌بار است که آن را در قبل، به‌طور کامل توضیح داده‌ایم و بخش دوم تورق سریع (۲هفته‌ی پایانی)؛ این روش به‌معنی سریع ورق‌زدن است. شما باید کتاب‌ها، جزوه‌ها و خلاصه‌نویسی خود را در هر درس در مدت زمانی کوتاه ورق بزنید؛ اما نباید مدت زمان زیادی به مطالعه‌ی هر صفحه اختصاص دهید. این‌کار را با آرامش و تأمل انجام دهید.

نکته‌هایی را که در گذشته (در طول سال تحصیلی) زیر آن‌ها خط کشیده‌اید، نگاه کنید و خاطره‌های خود را از مطالعه‌های قبلی، مرور کنید. این‌کار، اعتمادبه‌نفس و آرامش بسیار زیادی در شما ایجاد می کند. در دو هفته‌ی پایانی، تست تألیفی نزنید و در برنامه‌ی خود به‌طور حتم، ۳سال آخر کنکور را دوباره حل کنید. به‌طور قطع، تعداد بسیار زیادی از تست‌های کنکور، شبیه تست‌های سال‌های گذشته است.

مرور سریع دروس کنکور

 پنج توصیه‌ی مهم در ۲ هفته‌ی پایانی به بدین شرح است:

۱) ورزش کنید: ورزش (حدود ۲۰دقیقه در روز) سبب تولید «آندروفین» شده و باعث نشاط و کاهش استرس می‌شود بنابراین به‌طور حتم در برنامه‌ی روزانه‌‌ی خود، مدت‌زمانی را به ورزش‌کردن اختصاص دهید.

 ۲) تغذیه‌ی مناسب داشته باشید: مدیریت انرژی به‌طور قطع تأثیر بسیار زیادی در نتیجه‌ی کنکور خواهد داشت. در این‌مدت، از غذاهای چرب استفاده نکنید؛ زیرا دیرتر از معده خارج می‌شوند. در عوض، میزان استفاده از پروتئین (گوشت، مرغ، جگر، عدسی و…) را افزایش دهید. با توجه به این‌که حدود ۷۰درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است؛ روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. در ضمن، با توجه به نیاز مغز، از مواد قندی (هیدارت کربنی با زنجیره‌ی فراوان مانند نان، برنج، سیب‌زمینی و کشمش) استفاده کنید.

 ۳) خواب و استراحت کافی داشته باشید: با توجه به این‌که بیشترین میزان آمادگی ذهنی، پس از ۷ساعت خواب است؛ تلاش کنید در این مدت، زمان خواب خود را تنظیم کنید تا قبل از ساعت بیدار شدن برای کنکور، دست‌کم ۷ساعت خوابیده باشید. 

۴) مطلب جدید نخوانید: خواندن مطالب جدید در این روزها، به‌جز افزایش استرس، نگرانی و فراموشی مطالب قبلی، هیچ مزیت دیگری ندارد؛ اگر مبحثی را از ابتدای سال نیاموخته‌اید، دیگر فرصت یادگیری آن مطلب نیست. تثبیت آموخته‌های قبلی به‌ طور قطع، تأثیر بیشتری در نتیجه‌ی شما دارد. 

۵) تصور نکنید باید همه‌ی مطالب را بدانید: یکی از تصورهای غلط داوطلبان کنکور که باعث ایجاد نگرانی زیادی هم می‌شود، این است که فکر می‌کنند اگر مطلبی را نخوانده‌اند یا خوب نخوانده‌اند، نمی‌توانند نتیجه‌ی خوبی بگیرند. با بررسی سؤال‌های سال‌های قبل، می‌توانید به این نکته دست یابید که برای قبولی در دانشگاه، نیازی نیست تمامی مطلب‌ها را بدانیم؛ فقط کافی است به اطلاعات و فرمول‌های کلی مبحث‌ها، مسلط باشیم. یادتان باشد: «همه‌چیز را فقط همه‌کس می‌دانند.»

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *